zondag 19 februari 2012

Boezemvrienden

Bezoek je vrienden regelmatig. Anders raak het pad naar hun huis overwoekerd met onkruid.
Een overpeinzing uit het boekje 'Boezemvrienden'.
Maar wat nou als het pad naar het huis van je vrienden wél overwoekerd raakt met onkruid?
Dit kan op verschillende manieren.
Bijvoorbeeld als je vriend(in) gaat verhuizen, je gaat studeren of hij of zij krijgt een vriend(innet)je.
Over deze laatste wil ik het met jullie hebben.

Een heel goed vriendinnetje van mij heeft al een tijdje een vriendje.
In het begin ging ze, wat opzich logisch is, minder met mij en haar andere vriendinnen om, omdat ze natuurlijk graag bij het vriendje in kwestie wilde zijn. Na een tijdje werd het bijna zo erg dat we haar bijna nooit meer spraken. Alleen als het haar vriend niet kon, waren we goed genoeg.
Dan ga je bij jezelf wel nadenken: 'Is dit de juiste manier?'
Maar elke relatie heeft zijn ups and downs. Zo ging het bij deze vriendin ook wat minder. En uiteindelijk ging het uit.
Opeens was ze weer helemaal in to d'r vriendinnen. En ja, dan voel je je wel een beetje 'tweede keuze'.
Want toen het vriendje er niet meer was, waren we weer goed genoeg. Ze zat nog wel een beetje in een moeilijke periode, dus ik besloot haar te helpen, bij te staan en er voor haar te zijn. Want daar ben je in feite vriendinnen voor. Er kwam een periode dat ik vaak naar haar toe fietste als ze het even moeilijk had.
We deden gezellige dingen en ze kon altijd haar verhaal bij me kwijt. Samen met haar andere vriendinnen hebben we laten weten dat ze ons eigenlijk wel een beetje had laten zitten. Ze vond dit erg vervelend en ging nu proberen meer met ons op te trekken. Haar andere vriendinnen lieten haar zitten, maar ik was een van de weinige die met haar verder ging alsof er niks was gebeurd.

Maar ze miste haar vriendje heel erg. En hij haar ook. Ze besloten het weer samen te gaan proberen.
Je zou denken dat ze van onze gesprekken & de gebeurtenissen wat geleerd had, maar nee. Het ging langzaam maar zeker weer als van ouds. Haar vriendje was weer het belangrijkste.

Nu is mijn dilemma wat ik moet doen. Moet ik er voor haar blijven zijn, ook al is ze er niet voor mij. Of moet ik voor mezelf kiezen & haar laten zitten.
Pas vertelde ze me dat ze zo blij was dat ik er altijd voor haar was. Dan word voor mij de keuze nog lastiger. Moet ik voor haar kiezen of toch voor mezelf?

Liefs,

Geen opmerkingen: